در این مقاله پیشنهاداتی برای شما داریم  که زمان مطالعه ی خود را مفیدتر کنید.اگر زمان مطالعه شما به هدر رود و  آنچه که باید را یاد نگیرید، مطالعه کردن به چه کارتان می آید؟

 

8 روش برای افزایش میزان مطالعه در زمان محدود

 

۱-سبک مطالعه ی خود را بیابید.

 

زمانی که قصد داریم مطالعه کنیم، همه ی ما روش بخصوصی را برای انجام آن به کار میگیریم. در واقع ۴ نوع سبک مطالعه ی کلی وجود دارد.۱- یادگیرندگان شنیداری: این دسته از افراد با شنیدن می آموزند.آنان با ابزار های صوتی از جمله اشعار، آهنگ ها، سخنرانی ها و … می آموزند.۲- یادگیرندگان تصویری: این دسته از افراد با دیدن مطالب می آموزند. آنان با دیدن چارت ها و جداول و ویدیو های آموزشی درس را بهتر درک میکنند.۳-یادگیرندگان نوشتاری-خواندنی: این دسته از یادگیرندگان با استفاده از نوشتن و خواندن مطالب درس را می آموزند.۴- یادگیرندگان تجربی: این دسته با تجربه کردن و انجام دادن یاد میگیرند. آنان با ساختن مدل ها، کشیدن جداول و ایجاد فلش کارت ها درس را یاد میگیرند. آنان همیشه به دنبال راهی برای تجربه ی عملی مباحث درسی هستند.

 

 

۲- مکانی مناسب را برای مطالعه انتخاب کنید:

 

شما میبایست مکانی را برای مطالعه انتخاب کنید که توسط عوامل محیطی که حواستان پرت نشود .این موضوع تا حدی به سبک یادگیریتان بستگی دارد. برای مثال برای یادگیرندگان شنیداری موسیقی میتواند کمک کننده باشد در صورتی که برای دیگران مشکل ساز است.

 

 

۳- زمانهای مطالعه را برنامه ریزی کنید.

قطعا این کار برای امتحان های پیش رو و حتی کنکور مفید است وبرای مطالعه عمومی شما نیز مفید خواهد بود. برنامه درسی مناسب داشته باشید می توانید در کمترین زمان بیشترین درس را بخوانید. گروه آموزشی دکتر دنا بهترین برنامه شخصی سازی شده را برایتان آماده می کند.

 

 

 

۴- هر عامل حواس پرتی را از بین ببرید.

 

بعضی از مواقع درس خواندن میتواند حوصله شما را سر ببرد و ذهن شما دائم درگیر مسائل حاشیه ای شود. در این مواقع شما میبایست تا جاییکه میتوانید مسائل حاشیه ای را از خودتان دور کنید.با اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام مطالبی که باید بخوانید را در دسترس دارید شروع کنید. اگر دائما برای پیدا کردن منابع مطالعاتی از جای خود برخیزید راه ساده ای را برای حواس پرتی خود پیدا کرده اید.

 

۵-زندگی متعادلی داشته باشید.

 

بعضی از دانش آموزان تمام زندگیشان را در حال مطالعه اند. متاسفانه ایجاد روانپریشی و افسردگی در این دسته از افراد کم نیست. راه حل بهتر برای مطالعه ایجاد تعادل در تمامی فعالیت های زندگیست. قطعا زمانی که همزمان درس میخوانید و به کار های روزمره میرسید، شانس بیشتری را برای به یاد آوردن مطالب در جلسات امتحانات دارید.

 

۶- مسئولیت های خود را اولویت بندی کنید.

 

اطمینان حاصل کنید که در طول ترم زمان نهایی تمامی وظایفتان را میدانید.این موضوع این اجازه را به شما میدهد که سلسله ای از وظایف را برای خود اولویت بندی کنید.این مسئله که افراد غالبا کارهایی که برایشان خسته کننده و ناخوشآیند است را تا زمانی که بسیار دیر شده است، به تعویق می اندازد، امری رایج و طبیعیست.

 

 

۷- به خود پاداش دهید.

زمانی که فعالیت مطالعه خود را با موفقیت به پایان رساندید، یادتان نشود که به خودتان به وسیله ی فعالیت های مفرح پاداش دهید. به پاداش به عنوان امری انگیزه بخش نگاه کنید که شما را در طی مسیر یاری کند. انرژی پاداش میتواند موفقیت را برایتان تضمین کند.

 

۸-مباحثی را که فکر میکنید مفید است را یادداشت برداری کنید.

افراد با توجه به سبک یادگیریشان رویه های مختلفی برای یادداشت برداری دارند.برای مثال یادگیرندگان تصویری برای یادداشت برداری بیشتر از بقیه افراد از خودکارهای رنگی برای نوشتن تیتر ها استفاده می کنند.

8 روش برای افزایش میزان مطالعه در زمان محدود

 

پیشنهاد های موثر برای یادداشت برداری:

 

از این که سر کلاس با تجهیزات نوشتاری کامل اعم از کاغذ و قلم و شبرنگ حاضر میشوید، اطمینان حاصل کنید. اگر از یادگیرندگان تصویری هستید، تحقیق کنید که چگونه میتوانید مطالب کلاس را ضبط کنید و یا آنکه دبیرتان کلاس های آنلاین برگزار میکند یا خیر؟ با تمام وجود زمانی که در کلاس هیتید به درس توجه کنید. هر درس جدی را در صفحه ای مجزا بنویسید و حتما تاریخ و موضوع درس را با تیتری مشخص کنید. بهبود روند جزوه برداری برای شما بهترین راهکار است.